Panama Kanalı’nı geçecek gemiye 2,4 milyon dolar ödendi
Dünyanın en yağışlı 5’inci ülkesi olan Panama, El Nino hava olgusunun etkisiyle tarihinin en kötü kuraklığını yaşıyor. Atlantik Okyanusu’nu Pasifik Okyanusu’na bağlayan Panama Kanalı’nda kuraklık nedeniyle su seviyesi düşerken, yüzlerce gemi karşılıklı geçiş için kıyı açıklarında bekliyor.
Kuraklık nedeniyle geçtiğimiz hafta sonuna kadar günlük geçiş sayısı 32 gemiyle sonlandırılırken; Panama Kanalı yetkilileri, kanaldan gemi geçişlerinin bir yıl daha durdurulacağını duyurdu. Panama Kanalı Yönetimi Direktör Yardımcısı Ilya Espino, eylül, ekim ve kasım aylarındaki yağışların kanal havzasındaki su seviyesini yükseltmemesi halinde geçiş sınırlamasının geçerli olacağını söyledi.
Bu arada gemi geçişleri de karaborsaya düştü. Panama Kanalı İdaresi geçiş için açık artırmalar düzenliyor ve küresel denizcilik şirketi Avance Gas Holding’in son raporuna göre ismi açıklanmayan bir şirket, son açık artırmada geçiş için rekor bir fiyat ödedi. Kanalda standart geçiş fiyatı 400 bin dolar. Rapora göre adı açıklanmayan bir şirket geçiş için 2,4 milyon dolar harcadı. Avance Gas CEO’su Oystein Kalleklev, ihaledeki teklif artışlarını şöyle özetledi: “Ağustos ayı başında teklifler 1 milyon dolar civarındaydı.
Daha sonra 2 milyon doları aştı. İki hafta önce bir şirket sahibi 2,4 milyon dolar ödedi.” Yılda yarım milyar tondan fazla yükün taşındığı ve küresel gemi trafiğinin yüzde 6’sının gerçekleştiği Panama Kanalı’nda en yüksek teklifleri genellikle sıvılaştırılmış petrol gazı veya sıvılaştırılmış doğal gaz taşıyan taşıyıcılar alıyor. “Sırayı atlayabilirsiniz ama bu son derece maliyetli” diyen Kalleklev, “Sayılar hızla arttı. “Normal ücreti de eklediğinizde gemilerinizin geçişi için 3 milyon dolara yakın para ödüyorsunuz” dedi.
Kanaldaki tanker trafiğinin aksaması yaklaşık 170 ülkeyi ilgilendiriyor. Su seviyelerinin azalması, armatörlerin kargo boyutlarında değişiklik yapmasına neden olurken, bu da ister istemez nakliyede fiyatların artmasına neden oldu. Artışlarla birlikte ABD ile Çin arasındaki spot taşımacılık fiyatlarının da yüzde 36’ya kadar arttığı görüldü. Geçtiğimiz yıl kanaldan 14 binin üzerinde yük taşıyan tankerler geçmişti. Bu yıl bu sayının çok altına düşeceği kesin. Yapımına 1909 yılında başlanan kanalın maliyeti dönemin para birimiyle 337 milyon dolara (bugünkü 7,3 milyar dolar) mal oldu.